Artikel fra DGO: Roning under uvante forhold i storcenter

29. januar 2018 17:01 , af Thomas Gjerlufsen

Lyngby Kanoklub blev mest vindende klub ved DM i ergometerroning

Lyngby Kanoklub stillede med et stort hold ved DM i ergometerroning, der blev afholdt i Rødovre Centret, hvor 225 tilmeldte fra 26 klubber kæmpede om medaljer i klasserne fra U12 til Masters.

Lyngby Kanoklub blev den mest vindende klub med 5 guld-, 2 sølv- og 2 bronzemedaljer.

Den helt store overraskelse var Nicolai Mørkes sejr på 1000 meteren, hvor han slog den olympiske medaljevinder og flere gange verdensmester, Rene Holten Poulsen. Sensationen lurede allerede under de indledende heat, hvor Nicolai Mørke roede 1 sekund hurtigere end Rene Holten Poulsen. Da der manglede 200 meter i finalen, lå de side om side, men i mål var Nicolai Mørke flere sekunder foran Rene Holten Poulsen.

Billedtekst: Den overraskende danske mester, Nicolai Mørcke (i midten), sammen med en tydeligt skuffet Rene Holten Poulsen (tv.) og bronzevinderen Ilya Podpolnyy ved præmieoverraskelsen for 1.000 meter enerkajak.

Stemningen var helt i top i Lyngby-lejren, og den steg yderligere i finalen i U16 klassen på 1000 meter, hvor Lyngby Kanoklub havde 3 mand med.

Sidste års vinder, Fredrik Jepsen fra Lyngby Kanoklub var storfavorit, men Bendeguz Sandoor Jakab rykkede de sidste 150 meter så hårdt, at kun 2/10 sekunder skilte de to klubkammerater i mål. Philip Knudsen sluttede som nummer 6.

Desuden var Lyngbys europamester Rasmus Knudsen i U18 totalt urørlig i 200 meter og 1000 meter.

Rasmus Knudsen og Nicolai Mørke var også tilmeldt stafetdistancen over 5000 meter sammen med klubkammeraterne Frederikke Mathiessen og Josephine Balslev–Eriksen. Kvartetten kom ikke helt til tops, selv om Rasmus Knudsen roede i så højt tempo, at han faldt af ergometret, da han kom over målstregen, og måtte ligge i flere minutter, før han var klar til præmieoverrækkelsen.

Sidste positive præstation stod Astrid Reinholt for ved at blive nummer 4 i pigernes U16-klasse.

Billedtekst: En glad dansk mester Frederik Jepsen, der holdt klubkammeraten Bendeguz Sandoor Jakab bag sig med 2/10 sekund. Nr. 3 blev Mark Petersen (th.) fra Maribo.

Klik her for at læse artiklen i Det Grønne Område.